søndag 11. oktober 2009

Et ferdig strikkeprosjekt!

Før var jeg en ivrig strikker, nå derimot går det laaang tid mellom hvert strikkeprosjekt. Strikkeånden er en ånd som forsvinner like fort som den har dukket opp hos meg. Den har forsvunnet lenge før tråder er festet og ermene er ferdigstrikket, og dermed ender strikketøyet oppi den bugnende kurven av ufullendte strikkeprosjekter. Det vil si, den bugner ikke fullt så mye lengre etter at svigermor, på sitt årlige besøk, pleier å ta et dypdykk i kurven og fiske med seg et prosjekt eller to. For svigermor fullfører alltid det hun holder på, og hver høst får vi lassevis med deilige tovede strikkevotter og sokker. Å lage to like ting står for meg som et mareritt, så jeg blir søkkimponert når noen orker å lage mange par votter og sokker. Snakk om selvdisiplin!

I sommer var vi på besøk hos svigerforeldre i Harstad, og der fant jeg en nydelig liten interiørbutikk (som jeg dessverre har glemt navnet på...). Det var en sånn type interiørbutikk som i tillegg fører litt småromantiske plagg. Og der fant jeg noen utrolig skjønne små ponchoer i hvit mohair pyntet med lekre blonder. Det var da strikkeånden kom over meg, og jeg løp til nærmeste strikkebutikk og kjøpte deilig, mykt mohairgarn. Og allerede her kunne det hele ha strandet. Men, for engang skyld hadde jeg marginene på min side. For det første skulle vi kjøre hjem til Bergen dagen etterpå, altså 165 mil i bil, virkelig en gylden mulighet til å få strikket litt (ikke så mye annet å ta seg til...). For det andre var det tykke pinner (nr. 8), så det var et overkommelig prosjekt. For det tredje - ingen ermer (jippi!), så jeg slapp å lage to like, og for det fjerde, ikke noe mønster, bare ensfarget, og dermed få tråder å feste.

Og det er med en stor porsjon stolthet jeg hermed kan presentere et fiks ferdig strikkeprosjekt her på bloggen:


Se nøye på det, for det kan bli leeenge til neste gang! Det kommer nok ikke til å hope seg opp under etiketten "strikking":-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar