mandag 30. november 2009

Juleverksted



I dag har vi hatt minijuleverksted i heimen, lille snuppemor og jeg. Veldig inspirert av disse nydelige keramikkhjertene i porselensleire fra Jeanette Falbach. Nå har jeg hverken porselensleire eller keramikkovn, men i hobbybutikken fant jeg dette:


Lufttørkende papirleire - enkelt og greit.

Så det var bare til å kjevle ut. For å få til en fin mønsterdekor, fant vi fram gamle heklebrikker som vi la oppå leiven og kjevlet over.


Etterpå stakk vi ut hjerter og andre figurer med pepperkakeformer.



Figurene kan pusses og males etter de har tørket, men jeg tror vi beholder de sånn som de er. Kanskje vi lakker de litt for å få litt glans.


Lille snuppemor var ihvertfall veldig fornøyd med dagens produksjon.


Fine til å henge på juletreet, eller i vinduet. Eller kanskje til å henge på pakker. For ikke å snakke om som små gaver til besteforeldre eller tanter.

Så får vise hvor lang tid det tar før de tørker. Får jo håpe det blir FØR jul...

19 kommentarer:

  1. De var helt nydelige, fikk veldig lyst å lage sånne! Søren at jeg ikke så dette før i dag, da kunne jeg ha gått på Panduro (er ikke så ofte i byn). Men skal prøve å huske på det, for de var veldig fine. Og det er koselig med det man kan lage med barna! Fortsatt god kveld. Klem Heidi

    SvarSlett
  2. Nå har jeg lest gjennom HELE bloggen din. Og det er det ikke så ofte jeg gjør. Jeg er helt forelsket i tekstilbildene dine. Og alt det andre du holder på med også, egentlig:) Jeg må spørre:Hva koster bildene dine? Og hvor store er de sånn vanligvis? Et sånt bilde har kommet laaaangt opp på ønskelista mi :)

    SvarSlett
  3. Å, det var jo supert- der er jo veldig ofte!:) Takk! Klem

    SvarSlett
  4. Dette var nytt for meg. Må sjekke i hobbybutikkene her i Kristiansund om slikt finnes hos dem....
    Kjempesøte hjerter!

    SvarSlett
  5. Aldri hørt eller sett før, så smart og så lekkert!!
    Hjertene ble kjempeflotte og kan jo dekoreres etter ønske.
    Kos deg en masse i denne tida og klem fra meg;)

    SvarSlett
  6. Åh, så flot.
    Jeg harc 1 dags give away 1. dec og kun denne ene dag.

    SvarSlett
  7. Å så fine hjerter...har aldri prøvd dette før!
    Herlig med førjuls verksted i heimen...kjekt for både store og små :) Klem

    SvarSlett
  8. De ble jo kjempe fine! Så dekorativt det ble med heklemotiver på!

    SvarSlett
  9. For en god ide: ) Det ble lekkert. Jeg kjenner godt til silkis leire. Godt å jobbe med, men har aldri sett denne teknikken før. Jeg kjenner jeg får lyst å prøve selv: )

    SvarSlett
  10. Flotte hjerter:-)Du kommer på det du... Kommer du innom galleriet i helgen?? Jeg kommer vel til å være litt til og fra. Forsto det slik at vi var godt bemannet..

    Klem, Randi

    SvarSlett
  11. Takk for flott tips! Det der kunne kanskje selv jeg prøve meg på... Hjertene ble lekre - får satse på at de tørker..
    Ha en flott dag!

    SvarSlett
  12. Så flott, og så smart! Tusen takk for flott idè.

    SvarSlett
  13. Nydelige!!!
    Jeg har laget keramikkfat på samme måte jeg, men ikke tenkt på hjerter :)
    Kreativ du !! :)

    Klem fra Anett:)

    SvarSlett
  14. Heia!
    Det var kjempe lurt:) De ble så fine.
    Lurer på om jeg skal gjøre noe sånt.
    Ha en flott uke.

    SvarSlett
  15. Så utruleg skjønne hjerter!! knallgod ide å kjevle over ein heklabrikke for å få struktur :) blir nok kjempeglade dei som er heldige og får desse til jul!!

    SvarSlett
  16. Hei igjen Barbro :)

    Nå har jeg lagt ut 2 bilder av stigen og lykten i dagslys ;)
    Og ta gjerne en titt på nissehuset med nisser jeg har laget selv, da jeg var ung ;)

    Klem fra Anett :)

    SvarSlett
  17. Så søte disse var! Er veldig glad i hjerter i alle varianter, og denne teknikken har jeg ikke forsøkt.

    SvarSlett
  18. Hei Barbro, så lekre hjerter da!!!!!
    Hjertet kan man i likhet med stearinlyd ikke få nok av!!!
    Jeg må legge meg til som "Følger"!

    Klem, Lillian ;)

    SvarSlett