lørdag 17. april 2010

Kjøkken makeover


Vi hadde et gammelt eikekjøkken da vi flyttet inn, som var utrolig lite lekkert til de knallgule veggene og mørkegrønne listene. Etter å ha malt veggene lyse så kjøkkenet noe bedre ut, men jeg må innrømme at eikekjøkken aldri har vært min greie.




(Bildene over er faktisk fra visningen....)




Skulle gjerne hatt splitter nytt kjøkken, men det gamle eikekjøkkenet var solid og egentlig altfor godt til å kastes. Så omsider bestemte vi oss for å male.

Vi ønsket imidlertid å forlenge kjøkkenbenken litt, og satt derfor inn skuffer fra et Ikeakjøkken som lignet på det opprinnelige kjøkkenet. Deretter fikk vi brukket en hvitfarge som lå så tett som mulig opp til hvitfargen fra Ikeakjøkkenet. Etter at alle skuffer og skap hadde fått like håndtak (fra Biltema) var det sannelig ikke godt å se forskjell ved første øyekast.


Jeg ønsket også et kjøkken som gikk helt opp i taket, men å finne passende overskap viste seg å være innmari vanskelig ettersom dagens standardmål ikke samsvarte med vårt 20 år gamle HTH kjøkken. Utrolig nok dukket det opp overskap på Obs bygg, etter noen måneders leting, med riktige mål og profiler.


Da nordlendingen i tillegg laget en kjøkkenøy på hjul, så var jeg strålende fornøyd. Vi har fått oss et tidløst og personlig kjøkken for en rimelig penge.




Selvfølgelig hadde det vært kjekt og hatt et helt nytt kjøkken, men samtidig gir det en aldri så liten tilfredstillelse å ha gitt kjøkkenet en fullstendig makeover uten at det har kostet skjorta. Og så er det jo kjekt å ha noe som ikke alle andre har:-)

29 kommentarer:

  1. Så flott det ble! Veldig kjekt med gjenbruk.

    SvarSlett
  2. Kjøkkenet ble virkelig lekkert;)

    Klem fra Grete

    SvarSlett
  3. Kjøkkenet ser helt nytt ut. Det er helt utrolig hvor mye finere det ble etter at du og nordlendingen gikk løs på det.God helg til dere

    SvarSlett
  4. Kjøkkenet er superfint. Liker at skapene går helt opp til taket. Kjøkkenet våres trenger også en liten makeover. Kanskje til sommeren... Håpe, håpe... :)

    SvarSlett
  5. Helt rett tenkt syntes jeg, og det ble jo super fint. Jeg drömmer om ett nytt kökken vårt är veldig gammelt og slitet (20 år gammelt)
    Men man kan ikke göre allt på en gang, nå har vi valgt og gifte oss og reise på ferie med familien. Önsker deg en fin fin lördag käre venn, kos!

    SvarSlett
  6. noe så lekkert dette ble,skal med vært jeg å, det er gyllen eik,
    ønsker dere en fin helg,
    klem fra sylvia

    SvarSlett
  7. Kjøkkenet ble flott!
    Nå er det tredje gangen jeg er innom deg siden jeg snakket om datatull, men nå har ingenting tull skjedd!
    Så det må være noe annet!

    SvarSlett
  8. Kjøkkenet ble utrolig flott, ser helt nytt ut :)
    Ønsker deg en fin helg:)

    SvarSlett
  9. Dette kjøkkenet er sikkert adskillig bedre enn et nytt hvis det var eik i det fra før. Du har all grunn til p vre fornøyd med kjøkkenet ditt, lyst og flott og praktisk!

    Nyt lørdagen og klem;)

    SvarSlett
  10. Heisan..

    Syntes kjøkkenet ser helt nytt ut etter dere tok makeover på det jeg... stilig og lyst, med fine handtak!

    Ønsker deg en flott lørdagskveld, klem ♥

    SvarSlett
  11. Stor forskjell - gøy å se hva maling og farger kan gjøre med et rom. Dere har vært flinke!

    SvarSlett
  12. Kjempefint etter makeoveren! Vel gjort!

    Ha en fin lordag!

    SvarSlett
  13. Kjøkkenet ditt ble flott!!! Og den kjøkkenøya ble jo bare helt fenomenalt bra!!! hils Nordlendingen og si at han er dyktig!!! Personlig gir det meg mer tilfredstilelse og få noe veldig bra ut av det jeg har, eller får tak i brukt. Vet ikke hvorfor, muligens at det er som du sier noe andre ikke har:DDDDD Har aldri tenkt at det kan være så enkelt, som det, hmmmmm. Den gikk rett i sikringsboksen, for og si det sånn!!!! Kjøkenet mitt blr drit bra!!! Og jeg gleder meg til og vise møblene i forteltet mitt!!!! Du gav meg vinklingen av det innlegget, gett!!!!! At jeg liker gjenbruk, fordi det blir noe andre ikke har. he-he. Klemz

    SvarSlett
  14. Heisann du, Koselig blgg du har!
    Så fint kjøkkenet deres ble=) Så ut som nytt!!
    Herlig når akkurat det man trenger dukker opp!

    ha en super helg=)
    Klem

    SvarSlett
  15. Slettens ikke verst:)Og så gøy å ha gjort alt selv... Alt dere har spart kan dere jo bruke til noe helt annet ;-)

    Ha en fortsatt god helg....Klem:)

    SvarSlett
  16. Ser jo helt nytt ut:) Vi har gjort akkurat det sammen, men i andre farger...og vi ble kjempe fornøyd!! Penger spart er penger tjent;) Kos dere med det nye kjøkkenet!!

    SvarSlett
  17. Hvem trenger nytt kjøkken når det gamle ble så flott...! Kjempefint, rett og slett. Lurt å sette noe på toppen av skapene.

    Ha en god lørdagskveld, klem!

    SvarSlett
  18. Hei igjen du. Ang. vanskeligheter med å legge inn kommentar på Bergensinnlegget mitt: Ja, en kunne kanskje tru at jeg hadde funnet en teknisk duppeditt som stengte ute kommentar fra et geografisk område, he he. Fint du slapp igjennom til slutt. Virker som det har vært litt trøbbel med å kommentere, bla. så virker ikke telleren riktig. Det kan f.eks. stå "1 kommentar" under et innlegg, mens sannheten er at det er 4 osv. Har kommet meg hjem fra regnfulle Bergen. Fikk heldigvis med meg onsdag kveld med sol og full vår og en herlig stemning i byen før resten av tida var jobb, job, jobb.

    SvarSlett
  19. Like bra som et hvilket som helst nytt kjøkken dette. Dere kan være stolt over å ha spart masse penger i tillegg til at dere har fått et trendy og lekkert kjøkken.

    SvarSlett
  20. Hei, Takk for hyggelig hilsen. WOW for et nydelig kjøkken - dere har gjort en kjempejobb som ble et supert resultat - knallbra. God helg fra Siv

    SvarSlett
  21. Så fint kjøkkenet ditt ble, ikke alltid så mye som skal til..... og hvorfor skal man bruke så mye på nytt når det gamle er brukenes.
    Lyst og trivlig hos deg

    Ha forsatt en fin kveld

    Klem

    SvarSlett
  22. KJære deg!!
    Sier bare WOW!! For en foranrding også så fint det ble!! jeg VIL ha hvitt kjøkken kjenner jeg...Har dere malt alt selv?? Grunning?? Mange strøk??
    klem

    SvarSlett
  23. Kjempeflott kjøkken og litt mindre på dynga når du pusser opp det gamle, suuupert! Flere skulle gjort det! Her er det fornying av framskap, oioi for en jobb, det ble mere enn jeg tenkte men det er bare å bruket tid så blir det bra til slutt. Står han nok av med "duften" av oljemaling noen dager!
    Kos deg i nykjøkkenet ditt!

    SvarSlett
  24. Jeg synes du har et flott kjøkken, kos deg. Ha ei flott uke

    SvarSlett
  25. Dette ble bare helskjønt, Barbro! Så flinke dere har vært til å finne løsninger - sånt liker jeg. Synes det er mye mer spennende når en kan bruke kreativiteten litt å få mer ut av pengene:o)
    Veldig kjekt å se før og etterbildene. De sier litt om hvilken jobb dere har lagt ned!
    Ønsker kreative deg en flott søndag!
    Klem fra Solveig

    SvarSlett
  26. Så bra at noen fortsatt beholder gamle kjøkken og maler i stedet. Har du malt flisene eller fjernet dem? Jeg har noen som likner dine.
    Koselige bilder!

    SvarSlett
  27. Snakk om forrandring - så flott et ble! Jeg hadde også eikekjøkken som jeg har malt lyst -ble et helt annet og mye finere kjøkken!!

    Ønsker deg en strålende søndag!

    Klem fra Hildegunn

    SvarSlett
  28. Hei Britt!
    Jeg har malt de gamle flisene.Det er nesten 5 år siden jeg malt de, men malingen sitter like fint ennå.

    Først vasket jeg flisene med salmiakkvann, deretter rubbet jeg de med sandpapir og stålull. Så malte jeg et strøk med heftgrunn og to strøk oljemaling:-)

    SvarSlett
  29. Gammelt innlegg ser jeg!
    men så fint det ble.
    Fikk opp bloggen da jeg søkte etter håndtak til kjøkkendørene mine.
    Skal begynne å male en gammel innredning vi også. Håper det blir like fint her også!

    SvarSlett