torsdag 14. oktober 2010

Oppskrift på kremmerhus

Jeg har fått noen spørsmål om oppskrifter på julepynt som jeg har laget, og siden hverken KK sitt julemagasin, eller andre julemagasin for den del, har vist noen interesse, så vil det framover komme noen oppskrifter her på bloggen:-)


Vi begynner med kremmerhus, som er ganske fort og greit å lage av små heklebrikker. Har du ikke liggende, så er Fretex og loppemarked et ypperlig sted å finne slike. Eller hjemme hos mor eller mormor.


Jeg begynner med å lage en sirkel på størrelse med heklebrikken, som jeg tegner og klipper ut i vliselin. Denne strykes på baksiden av heklebrikken for å stive den av.


Jeg begynte med å stive ferdiglagede kremmerhus i sukkerlake, men sukkerlaken var så konsentrert at kremmerhusene framsto som reineste lørdagsgodteri for ungene... Dessuten synes jeg det er mye mer lettvint med vliselin. Jeg har kanskje nevnt et par ganger før at jeg har en viss forkjærlighet for ting som er lettvint og går unna? Spesielt i julestria er det greit med prosjekter som kan unnagjøres i turbofart.


Ofte velger jeg å dele heklebrikkene i fire mindre biter, slik at jeg får flere små kremmerhus. Men det går fint an å rulle hele duken sammen til ett kremmerhus som man syr sammen for hånd. De små kremmerhusene sys sammen i den ene siden på vrangen, og vrenges deretter.



Hanken lager man av en myk ståltråd som legges dobbelt, og hektes inni et passende sted øverst på kremmerhuset. Deretter tres det innpå perler til ønsket lengde på hanken. Ståltråden stikkes inn på motsatt side og surres litt rundt seg selv for feste.


Kremmerhusene er kjempefine å henge enten på juletreet, eller en grein, eller gi vekk i gave - gjerne fylt med litt godteri:-)


De rosa kremmerhusene og de små kremmerhusene i retrostoff er til barnerommet, slik at mor kan få utløp for drømmen om pastellfarget retrojul der:-)

29 kommentarer:

  1. Så søte.
    Takk for tipset:)

    SvarSlett
  2. Tusen takk Barbro, kjempeflott:) Må nok innom bruktbutikken i dag.....
    Gleder meg til oppskrift på englene;)

    SvarSlett
  3. Kjempe søte, så fint at du viser hvordan det skal gjøres...*smiler**.
    Ha en fin dag,
    klem :O)

    SvarSlett
  4. Kjempesøte! Og tusen takk for oppskrift!
    Så enkelt, greit og lekkert :)

    Klem fra Tove

    SvarSlett
  5. Lekre blondekurver!
    Kanskje jeg skulle prøv`?

    SvarSlett
  6. Fantastisk ide, jeg kjenner agendaen fram til jul begynner å fylles opp med hobbyprosjekter nå. ☺

    SvarSlett
  7. Hei vennen.
    Supert at du vil dele noen tips med oss. Lekre kremmerhus.
    Klæm Susanne

    SvarSlett
  8. Kjempesøte!
    Kan ikke skjønne at ikke KK julen har tatt kontakt med deg:)

    SvarSlett
  9. Super søte:) Takk for at du deler disse tipsene med oss:)

    SvarSlett
  10. Tusinde tak for opskriften, nu ved jeg hvad jeg skal bruge mine til!... Og jeg ahr det fuldstændigt som dig, jeg ELSKER ting der er lette og hurtige at lave... Tror det må være mit speciale.. ;)

    SvarSlett
  11. Så søte! Likte spesielt godt de siste der! Fyll opp nettbutikken!

    SvarSlett
  12. Så lekre,tusen takk for at du ville dele dette. Har endel sånne små brikker liggende jeg også,de blir sjelden brukt,og dette er jo en ypperlig måte å få de ut av skuffen på.
    Klem Mette.

    SvarSlett
  13. Så fint at du viser fremgangsmåten trinn for trinn :-) Kan ikke skjønnet at ikke KK har headhunta deg ;-)

    Ha en fin dag og klem fra Siv

    SvarSlett
  14. Så søte kremmerhus!
    Takk for at du deler tips!

    Klem T

    SvarSlett
  15. Guri Malla! Det var lurt. Eg har fleire slike hekledukar eg tenkte å kaste!

    SvarSlett
  16. Kjempetips!!!!!!!!!!!

    takk!
    klem Mette

    SvarSlett
  17. Så søte disse var...dette vil jeg jammen prøve.
    Ha en kretiv fin kveld
    klem til deg

    SvarSlett
  18. Kjempefine. Om å gjøre å finne hekleduker nå da. Takk for tipset.
    Klem

    SvarSlett
  19. ÅÅÅ, dette var jo så fint...jeg skal rett og slett herme etter deg på denne ideen...nydelige å ha på juletre. Tusen takk for tipset. Ha en fin helg. Hilsen Wilhelmine

    SvarSlett
  20. hei. takk for kommentar på bloggen min :o)
    Ja ELSKER selv butikken Pynt, men sørgelig nok er den ikke lenger, så nå må man handle på nettet istedefor, nettpynt.no, og ja, har hanldet inn noen papir der, samt noen fra søstrene Grene.

    og ja trur disse fargeklattene kommer til å falle i smak :o))

    forresten så fint med tips på hvordan en lager slike kremmerhus, har allerede vært å fått tak i slike runde duker... så nå blir det kremmerhus til jul :o)

    Klem Mia

    SvarSlett
  21. Så flott!!! Og lettvindt da, det kan me lika :o)
    Glede meg te flærre tips framøve ;o)

    Takke samtidig for hjelp i anledning overraskelsen te mammen. Det har skjedd så masse i det sista at det tok tid før de blei ferdige, men nå e de på plass der de hørre hima ;o) Virka som de passte :o)

    Goood kveld videre du aller godeste!!!

    SvarSlett
  22. TAKK for at du legger ut oppskrifter!
    Ser ut til at jeg må ut å handle litt;) Har absolutt ikke en eneste av de tingene i hus=P
    For dette vil jeg absolutt prøve å lage når vi skal ha juleverksted i heimen!

    Venter i spenning på om det kommer flere "how to" fra deg:) Ha en fantastisk helg!
    Klem♥

    SvarSlett
  23. Flott og lettvint!Så bra at du legger ut oppskrifter på ting, og i god tid før jul også!!De var lekre altså:)
    Ha en finfin kveld!

    SvarSlett
  24. Kjempefine :-)
    Jane

    SvarSlett
  25. Så fine de ble!!!! Dette var et kjempebra tips! Tusen takk for at du deler.

    SvarSlett
  26. Så flink du er! Kjempesøte!

    SvarSlett