lørdag 2. april 2011

Kolibriegg


Hjemmelaget marsipan er noe av det beste som fins, og både til jul og til påske pleier vi å lage en liten ladning. I dag har vi laget kolibriegg - du vet sånne marsipanegg fra Nidar med sjokolade og strøssel. De smaker vidunderlig, særlig den hjemmelagde varianten.


Marsipan er enkelt å lage, det tar bare litt tid å skålde mandler, så her gjelder det å sysselsette hele familien:-)

Oppskriften er som følger:

250 g mandler
250 g melis
 1 eggehvite

Mandlene skåldes og legges til tørk på et kjøkkenhåndkle i minst 5 - 6 timer. Deretter males mandlene og blandes sammen med melis og eggehvite. Elt sammen til du får en glatt og smidig marsipan (jeg bruker kjøkkenmaskinen til det).


Trill ut kuler/ egg som dyppes i smeltet melkesjokolade. Dryss over med kakestrøssel. La sjokoladeeggene stivne på bakepapir i kjøleskapet (setter du de rett på et fat, vil de henge fast...)
Oppbevares kjølig.

Nam, nam!


Å lage marsipan er en koselig aktivitet å samle familien om i påsken, men doble gjerne oppskriften, for dette kommer til å gå unna:-)



12 kommentarer:

  1. Her blir det å løpe å kjøpe mandler, melis og egg etter på, bare bilen kommer hjem til ho mor. (Og helst før noen av podene oppdager at bilen er kommet hjem, for da forsvinner bilen like fort igjen- på ubestemt tid:(((() For nå skal mor lage kolibriegg. Eneste problemet blir å få de til å vare ihvertfall frem til mandag........... Jeg sier som så at jeg hadde trengt et pengeskap!!!! Ikke til å ha de penga jeg IKKE har i, men snopen og sjokoladen som jeg kjøper inn til jul og påske. Har nemlig en gubbe og to sønner som er hard på mors godte-lager.........klemz

    SvarSlett
  2. Mmm, det så herlig ut! Vi skal forsøke å samle sammen en liten gjeng til påskeverksted her i heimen, så da er jo dette en ypperlig (og smakfull) idé!

    SvarSlett
  3. Ojoj, det så godt ut! Husker du har laget marsipan før også.
    Kjøpte mandelkvern før jul, så nå ble jeg fristet til å forsøke :)

    SvarSlett
  4. Nam nam.. det så veldig godt ut, tror ikke jeg tørr å begi meg ut på dette prosjektet!!

    PS! Nydelig egg fra Maileg...

    Ha en fortsatt fin helg!

    Klem

    SvarSlett
  5. Takk for tips og oppskrift :-) Tror sannelig jeg skal gjøre dette til påskeaktivitet - i år blir det nemlig hjemmepåske på oss fordi gemalen har vakt :-D

    Ha ei fortsatt god helg - klem Siv

    SvarSlett
  6. halloisen;)
    Så koselige bilder!
    Og slike marsipan-egg med sjokolade er jo sååå godt! MEn veldig dyrt... så og lage selv er jo en fin ting;)) Ungene syns sikkert det er gøy og være med på... Men hvordan skålder du mandlene? I vann? Siden de må tørke...

    Dette skal vi jammen meg prøve oss på;)

    Ha en fin lørdag!

    Klem Line

    SvarSlett
  7. Dette så da meget godt ut :D kanskje jeg skulle slenge sammen en porsjon...har ikke godt av det da..men... ha det fint. Klem Merethe

    SvarSlett
  8. Tviler ikke på at det går unna! Kolibriegg og eggene fra ANton Berg er det beste som fins. Syns påskemarsipanen til Nidar smaker bedre enn julemarsipanen, enda det sikkert er samme oppskrift. Kanksje fordi jeg liker den gule innpakningen bedre enn den julerøde?

    Ha fortsatt god helg! KLEM!

    SvarSlett
  9. Vet du, jeg liker ikke marsipan, men kanskje jeg kan bli omvendt med denne hjemmelagede varianten. Ma proves!! takk for tipset.

    klem mette

    SvarSlett
  10. Har aldri trilla marsipan, men hjemmelaga kilibriegg frist stort.
    Men du, jeg har aldri skåldet mandler og veit ikke hvordan man gjør det, helt ærlig, det er lov å le. Må google det jeg, for i alle oppskrifter står det bare "skåld mandler" og ikke noe mer om det. Jeg forstår at jeg ikke er en ekte husmor, for det forventes tydeligvis at alle skal vite hvordan det gjøres, akkurat som f.eks. "rør inn" eller "del i to" eller sånne instruksjoner (som jeg forstår).

    SvarSlett
  11. Dette er jo et tips fra deg som jeg faktisk kunne ha testa ut. Men jeg bør ikke...

    SvarSlett
  12. Hjemmelaget marsipan er deilig!
    Må nok lage en stor porsjon til påske :)

    Ønsker deg en fin søndag!
    Klem T

    SvarSlett