torsdag 22. desember 2011

I dag har vært siste innspurt med ekstragaver og små gaver til barnehagepersonalet, og felles for de alle er at de er av den spiselige sorten. Koselige juleskåler fra Bruka er fylt med godteri. Godteskåler fylt med go´saker bør forøvrig ikke stå lett tilgjengelig på kjøkkenbenken. Da står de nemlig veldig utsatt til, og etter en rask tur på loftet var den ene skålen halvfull da jeg kom ned igjen. Jeg noterer meg at godteskåler pakkes inn umiddelbart til neste år.

Har man forresten ikke fine skåler å fylle, så duger gamle syltetøyglass og. I disse globale oppvarmingstider er selvfølgelig gjenbruksmetoden å foretrekke.

Engledekorert syltetøyglass fylt med hjemmelagde marsipankuler med sjokoladetrekk er fast julegave til familiemedlemmer som elsker marsipan. Før man gir bort spiselige gaver, så kan det jo være greit å vite om det faller i smak hos mottakeren, sånn at man for eksempel ikke baker delfiakake til bestefar for femte året på rad, for så å finne ut at han egentlig ikke liker delfiakake... (*eksempel hentet fra virkeligheten*)
Man bør forsåvidt heller ikke gi seg i kast med bakverk man ikke har prøvd seg på før, i allefall ikke uten å følge oppskriften til punkt og prikke.


Siden jeg var så godt i gang med å lage marsipan, så tenkte jeg at jeg likså godt kunne multitaske litt og lage kransekakestenger i samme slengen. Jeg hoppet bare over ett vesentlig punkt; la deigen ligge et døgn i kjøleskapet før bruk.... Med det resultat at stengene liksom fløt utover og det var helt umulig å skjønne at det skulle være kransekakestenger. Etter et par omganger med mislykket steiking, så ble det   marsipankuler av det istedet - av den litt grovere sorten.


 Så nå har vi rimelig mye marsipan:-)




3 kommentarer:

  1. Hei Barbro!
    Innom for og ønske deg en RIKTIG GOD JUL ♥

    Klem Line

    SvarSlett
  2. Flotte spiselig gaver, men sikkert lurt å pakke de inn umiddelbart, ja. Vi har i kveld fått i hus en spennende pakke fra nevø og niese, med instrukser om å oppbevare den i kjøleskapet. Så da tipper jeg vi har noe herlig hjemmelaga godis her også.

    SvarSlett
  3. Hei og hå, BArbro!!

    Lenge siden nå, men har har det rett og slett ikke vært tid til blogging i desember. Så masse flott julepynt og julegodter du viser nedover på bloggen, og en NYDELIG julekjole!!!

    Ønsker deg og dine en riktig god jul!! KLEM!

    SvarSlett