onsdag 14. mars 2012

Grønn topping

Jeg fikk kokeboken til Manuela til jul, og har siden da motet meg opp til å lage cupcakes a la Manuela. Vanligvis lager jeg cupcakes a la Møllaren, men nå skulle jeg altså prøve å lage de helt fra scratch av, noe som jeg har en smule dårlig erfaring med fra før. Jeg er en relativt habil kakebaker, men muffinsene mine blir noe sørgelige greier - tørre som sandpapir. Ellers så bare smuldrer de hen.

Hadde jeg omsider funnet den ultimate muffins/cupcakeoppskriften hos Manuela?? Tja... De ble helt greie. Ikke de beste jeg har smakt, men heller ikke de verste. Minuset er at de hever seg bare en brøkdel i forhold til Møllaren sine. Så eg juksa litt og lagde en pakke Møllarens også. 

Egentlig var det ikke så nøye med smaken. Jeg var mest opptatt av å lage sånne fine rosecupcakes som Manuela lager. Og i skuffen på kjøkkenet fant jeg akkurat den perfekte roselagertipen. En sånn som Manuela bruker.

Min første rosecupcake. Pyntet med hvite sukkerperler. Nesten som man hører bryllupsklokker i det fjerne...

Mange rosecupcakes seinere. Noen ble spist av bakemesteren underveis for å sjekke om de faktisk var spiselige. Man må jo spise en del for å finne det ut. Dessuten var det jo begrenset med plass på etasjefatet.

 Med mye ostesmørkrem og karamellkrem ble de ikke så verst. Da gjorde det ikke noe om cupcakene ikke smakte så mye i utgangspunktet.

Men jeg tror neppe ungene er så overbegeistret for smørkremtoppingene, så barnevennlige cupcakes med vanlig glasur ble også produsert.

Det gjelder å ha utstyret i orden når man skal bli en cupcakedronning... For den grønne karamelltoppingen fra Møllaren er ikke grønn i virkeligheten. Det er kun på bildene. Eller det vil si, man får et svakt grønnskjær i kremen. Det ser ikke lekkert ut. Så vi kjørte på med litt ekstra farge.

Grønt er jo veldig trendy i år...

Men det var vel egentlig sjørøverflaggene som gjorde størst lykke.

Da har vi gjennomført ett bursdagsbesøk, bare to igjen:-)

Tusen takk for alle koselige bursdagshilsener!

Klem fra Barbro, Queen of cupcakes

13 kommentarer:

  1. Du er fantastisk flink! Flotte bilder vart det også, Manuela vil heilt sikkert ha dei inn i si neste bok :)

    SvarSlett
  2. De ble flotte :-)
    Foresten - det blir jo alt du lager :-O
    :-)

    SvarSlett
  3. Namnam,så sikkelig gode ut ☺ nydelig grønnfarge ☺
    Finfin Onsdag til deg ☺
    -Beate-

    SvarSlett
  4. Jeg ma si jeg er imponert! Fargesikker i valget og lekkert utfort!!! Skjonner jo godt at sjoroverflaggene var en stor vinner...! :-)

    SvarSlett
  5. this is a dream, you are really the queen of cupcakes :)) so cool!
    enjoy your day, svenja

    SvarSlett
  6. Nydelige,sikkelig imponert:)
    Fin onsdag til deg!

    SvarSlett
  7. Nydelige rose-pynt. Det er noe sånt jeg også har som mål og få til... :)
    Jeg bruker Manuela sin grunnoppskriften på vaniljecupcake til muffins. Den ligger på nettsiden hennes og den er saftig og god på smak. Studerer du bildene hennes nøye, hever de ikke så veldig hennes cupcakes heller :)
    Servert mine nydelige cakepops i barneselskap på mandag, og vet du hva? Ikke EN unge smakte på dem. De bare så på dem med skeptiske blikk. Hva er det med unger i dag??? Det eneste de spiste var is og gele.
    Ellen :)

    SvarSlett
  8. Kjempelekre bilder og helt sikkert deilige cupcakes!
    (men med fare for å tråkke mange skikkelig hardt og inderlig på tærne nå... er ikke cupcakes litt "oppskrytt"..??..)

    Selskapspynting og lekre bilder er du iallefall knallflink på, og den lysegrønne mugga... den fikk jeg lyst på! ;-)

    Ha en knakende god dag, klem! :-)

    SvarSlett
  9. Javisst er du dronning!!- de ble jo superfine. Virkelig. Lykke til med resten av feiringen og gratulerer til bursdagsbarnet!! ;)

    SvarSlett
  10. For noen lekre cupcakes og flotte bilder!
    Ble plutselig søt sulten.
    Gratulerer så mye med dagen til minste mann!
    :o)

    SvarSlett
  11. Så flotte cupcakes :)
    Har boken jeg også og skal snart begi meg ut på en stor bakerunde med 2 bursdagsgutter i hus neste uke !!

    SvarSlett
  12. Nydelige cupcakes :) Og hvilken farge.. Skjønner godt at du måtte spise et par for å finne ut om de var gode.... ;)

    Ha en fin onsdagskveld.. Klem

    SvarSlett
  13. Virkelig Queen of cupcakes!!! De ble kjempefine!! Og det var første gang du prøvde på sånn roseting med toppingen?! WOW!!!
    KLEM!

    SvarSlett