torsdag 31. januar 2013


Egentlig skulle jeg ha pakket til hyttetur, men så sporet jeg visst litt av. Når man ser bilder av deilige pastellfarger, så frister det liksom ikke så veldig med halvannen meter snø og ski som kladder fordi man har bommet med smøringen. Alt sammen toppet av et lite akkompagnement av et sutrekor i baktropp i sneglefart.


Men jeg har da klart å finne fram det meste av tøyet som skal være med. Nordlendingen skjønner som vanlig lite av pakkestresset og nødvendigheten av å planlegge når man skal til et sted der man må ha med seg omtrent alt. Posen med potegull og brus står jo klar i kjelleren, og da gjenstår det bare å putte et par truser og en ullstilongs i sekken, og så er han klar. Jesus greide forsåvidt å mette 5000 med to fisker og fem små brød (eller noe i den duren..), men jeg tror neppe nordlendingen klarer å mette alle oss ni med et par poser potetgull og noen colaflasker gjennom en hel helg...


Ok, nå er vel jeg kanskje i overkant bekymret for at det ikke skal være nok mat og har kjøpt inn matvarer til et helt feltkompani. Just in case... Og allerede nå har jeg laget pizzasaus nok til å fylle tre Dolmioglass. For i morgen er det pizzakveld, tradisjonen tro, uansett om man er på hytte eller ei. Greit å lage det meste klart på forhånd når man skal på en hytte hvor man ikke kan varme vann og steike pizza samtidig uten å sprenge en sikring. Akkurat det siste er jeg ganske god på faktisk og har ennå friskt i minnet den gangen jeg mørkla hele tredje etasje da min sønn skulle ha juleavslutning på skolen. En litt overivrig mor skulle nemlig prøve å koke kakao og steke vafler samtidig på en 90 år gammel skole med et elektrisk anlegg fra tidenes morgen. Det ble mørkt gitt. Lenge.


Nu vel, la oss ikke dvele ved fortidens dumheter. I morgen er det duket for årets første skitur i snørike omgivelser og i nypreparerte løyper. Grillpølser, marshmallows, Kvikklunsj og appelsiner er obligatorisk turmat. Og det beste av alt; ute i det fri er det ingen sikringer å sprenge når man lager mat.

Ut på tur, aldri sur:-)










8 kommentarer:

  1. Skjønner godt at du sporer litt av når du ser vårlige pastellfarger :-) Nydelig skogbilde dere har - er det du som har tatt det eller?

    Riktig god tur ut i skog og mark - klem Siv

    SvarSlett
  2. God tur! Håper både du og reisefølget får en flott skitur :)

    SvarSlett
  3. Kjenner godt igjen situasjonen du beskriver her. Har tenkt å bli mann i mitt "neste liv", for da slipper jeg å planlegge og bekymre meg :)

    Ha en fin tur!

    SvarSlett
  4. he he, kjenner meg igjen i det med pakkinga. Utrolig hvor mye en liten familie trenger for en helg på fjellet. Kos dere!

    SvarSlett
  5. Håpar de har hatt ei fin helg på hytta! Her har det skjedd mykje sidan sist eg var innom! Pelsvesten var kjempefin! Tippar det var ei stolt frøken som gjekk med den i bursdagsbesøk! Og dei mintgrøne putene var flotte. Blir spennande å sjå skapet når det er ferdig! :)

    SvarSlett
  6. He he... det blir nok en god og mineverdig tur, så lenge man har godt humør og pågangsmot med i bagasjen.
    Klæm Susanne

    SvarSlett
  7. kjenner meg igjen her ja, tror aldri Frank har pakket en ting når vi skal ut på tur og dersom han har fått oppdraget kan jeg love deg at flere ting blir glemt. supersøte bilder med herlige pastellfarger.

    SvarSlett